Inas ridhistoria

Tänke eftersom att ni föreslog att vi skulle göra ett inlägg om våran rid historia eller vad man ska säga så kommer
min här:

OBS LÅNG TEXT!!!

Min mamma har allit haft häst när jag var liten, hon delade hästen med en tjej vid namn
Marie och tillsammans tävkade dom och grejer.

Så när jag var lite ''red'' jag eller jag satt lixom på hästen.
Mamma hade en baby sele som jag satt på henne mage medans hon red haha smart!


(dålig bild på mamma och bono trpr jag)

Sen så småning om började jag rida på shettisar vid gustavsbergs ridskola.
Dom hade någon typ ''prova på ridning'' och där gick jag som jätte liten, man fick bli ledd och
typ skritta runt i en hage så ingen direkt ''ridning'' men det var en start.


(dålig bild, snygg ridoutfit med klänning och grejer)

Sen började jag rida påriktigt på gustavsberg, jag kommer ihåg att jag älskade en häst vid namn pia lotta
kommer inte ihåg ras men hon var liten b ponny som var ljusbrun och ville slänga av allt och alla.

Hon var världens busigaste och grejer och jag kommer ihåg att jag fick rida henne varje lektion.
Jag började så småningom ta mig uppåt i grupperna och till slut..
Slutade jag på ridning.
I två år tog jag uppehåll tills mamma tror jag sa att jag skulle börja rida igen på Siggesta.

Jag bärjade rida där och älskade det och till slut gick jag i en grupp som heter K2 eller K3 så var jag
på ett dag rid läger och min rid lärare sa '' ina du får flytta upp i den bättre gruppen''
jag var livrädd eftersom att jag inte kände någon eller något med det gick bra!

Skaffade sen medryttarhäst, och hästen var Novelle!

Sen skaffade jag häst..



Min första häst var en C-ponny, tysk ljusbrun med grym stam och allt. Hon hade världens steg och hoppade helt ok!
Hon var jätte jätte jätte känslig av sig grymt känslig.

Vi var och prov red henne i Nyköping tror jag eller något som heter så.

Hon var ganska mager, hade inte direkt några muskler.

Hon var jätte ädel men hon var så söt, så liten
och allt jag kunde inte motstå henne, han som red hennne var en låååååång kille säkert 1,80 eller något
men han verkade inte speciellt tung men ändå.

Man såg att hon var ganska ''het'' och känslig och allt men jag ville ha henne ändå!
Tänk vilken framtid med lite träning muskler och allt.
Hon kunde gå låååååååååååångt!

Men dagen efter hon skulle komma ringer killen och säger att hon inte gick igenom besiktningen för hon ramlat på'
en stock eller vad han sa dagen innan. Han sa att hältan bara skulle vara i ca 2 veckor
och frågade om vi ville ha henne ändå och vi sa ja det visade sig sedan att hon aldrig skulle
bli bra då hon hade en pålagring i knät som inte går att bota.
Jag hann alltså bara skritta och trava henne lite.

Vi gav då bort henne till någon som ville hålla på med avel så nu snart hoppas jag att hon är såld.


Stella 1 kallar vi henne men hon heter bara Stella.

Nu andra hästen:

Var en ung häst från gotland tror jag , som vi aldrig provred utan vi fick hem honom i lastbil en kall vinter kväll
/natt.
Han var en lurvig grej och han var 4 år när jag fick honom. Namnet var Magic blue vergillius. (Gille)

Han var jätte fin i början kom jag ihåg men sen började han bocka bocka och bocka
han ville bocka av ALLA stundtals var han fin och jag galopperade på honom en gång kommer jag ihåg.

Men han gjorde aldrig något dumt när vi var ute tills en dag då han bockade av mig ute av ren
elakhet och vi bestämmde oss för att ge tillbaka honom då jag var ganska liten
och blev rädd och villa lixom komma någon vart inte behöva planera sin ridning att'' idag ska jag åka av och bla bla bla''




Häst nummer tre var Stella 2.

Hon var en C-ponny tysk och älskade att hoppa.
Jag var inte så erfaren då i hoppning och jag var lite skå skraj och blev över lycklig när jag hoppat 90 cm.
Hon var en liten tjej som sprang med huvudet upp i vädret när jag rov red henne (både med mig och ägaren)
Men efter ett tag hos mig blev hon riktigt fin i dressyren men efter varje hinder i hoppningen drog hon iväg och det tog lång tid att svänga henne haha.
Men tillslut gick det bättre och vi hoppade på lite högre höjd.
Och jag kände att jag skulle
så småning om skulle jag växa ur henne och jag hade gjort allt med henne nu.
Föruom att tävla men jag  vill ha samma häst till jag blir 18. Så hon blev såld till en tjej i samma stall.





Kitendo:

Han var en D-ponny arab /fullblod.
Jag var på semester i västerås och  hittade honom där och vi åkte och prov red honom och det först jag såg
var honom på banan med ådror och var grymt snygg.
Det första han gjorde när jag satte upp var att dra sig mot utgången älskling hah men det
klarade jag. Han var jätte fin förutom att han gärna inte ville gå så mycket ner i form.
Jag prov red honom två gånger då jag ville vara säker.
Jag skulle andra gången då fixa honom från början och gå in på volten och allt, ägarens moster
eller vad det var red med mig med en ung häst, när vi kom på banan ville inte ung hästen gå in
så jag skulle gå in med Kitte med det ville han inte haha, han ställde sig på
bakbenen och lite så men fick sedan in honom -.-'.
Hoppade lite och han vägrade för att det var en tunna på och vatten matta var hans värsta fiende men
jag fick över honom efter mycket bråk!
Sen kom han till mig och han var jätte konstig då han vägrade, sprang , var tittig för ALLT och helt änkelt inte sammarbets villig. Vi hade honom bara på foder så han fick åka till en annan tjej.





Nu har jag ju silla :D <3







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0